Robotika oktatása

A robotika oktatásának pedagógiai szerepe, újszerű tanulási és kísérleti terek kialakítása a 10-16 éves korosztály számára napjaink egyik legizgalmasabb kísérlete. Hogy milyen eredményt hoz a robotika tanításának bevezetése a 2020-ban elinduló új NAT-ban? Ezeken az oldalakon ehhez próbálok némi áttekintést adni. A robotika ami felfogásunk szerint önmagában nem csak programozás, nem csak mechanika, hanem olyan összetett fejlesztő tevékenység amiben sok kompetencia fejlődik az összetett tevékenységek során.  A kompetenciák összetett fejlesztése és az egyes tudományágak vagy azok részterületeinek ötvözése (pályaorientáció, logika, mérnöki tudományok, fizika, matematika, informatika, elektronika, technika, mechanika tudományterületeinek integrációja a tanteremben) bizonyára sok kihívást jelent a területtel foglalkozó tanároknak.

A robotika tanításában sokak előnyben részesítik a kész kitteket, vagy az önjáró eszközöket, esetleg azokat a készleteket, amikből többféle változatban lehet eszközöket fejleszteni. A robotkarok mozgása összetettebb, a mozgásmechanizmus megértése, modellezése idősebb korosztály számára lehetséges. Azonban a karok programozása közel áll a valóságos műszaki, mérnöki megoldásokhoz, tehát a valós mindennapi gyakorlathoz. A robotkarok előfordulása a hazai tantermekben viszonylag ritkább, pedig ezek az eszközök állnak a legközelebb az üzemi megvalósításokhoz.

A robotkar oktatásának javasolt területei:

  • robotmechanizmusokról, a dinamikáról és az intelligens vezérlőkről
  • a sík és a térbeli kinematika, valamint a mozgástervezés
  • manipulátorok és mobil robotok mechanizmusának tervezése
  • összetett merevtest dinamika
  • 3D grafikus szimuláció, logikai alapjai, a tervezés halmazlogikai eszközei
  • vezérlés kialakítása, mikrovezérlő programozás alapjai, feladatmodellezés,
  • aktív elemek és érzékelők
  • vezeték nélküli hálózat, robotika mobileszközökkel
  • ember-gép felület és beágyazott szoftver, szoftverre alapozott logikai fejlesztés (életkorfüggő megoldások)
  • öntanító robotok

Az első lépésben célszerű kiemelt figyelmet fordítani a robotkar mechanika működésének megértésére. Önállóan tervezett és megvalósított mechanikák közelebb visznek a működés megértéséhez a funkció és a kialakítás összefüggéseinek feltárásához.

Az alábbi kisfilm egy ilyen eszközt szemléltet. (Ha nem akarjuk magunk készíteni az eszközt, több kapható gyári kivitelezésben.)

Egyszerűen kivitelezhető 3D nyomtatott fogókar alkalmat ad a működés tanulmányozására. Ha egyszerű megoldást keresünk az iskolai fémépítőkkel is készíthetünk ilyen modelleket.

A fokozatosság elvének figyelembe vétele a korosztály esetében különösen fontos! Lényeges azonban, hogy a tanulók időben felismerhessék a funkció és a mechanikai kialakítás közötti összefüggéseket. Továbbá a működés megértését szolgálja a tapasztalás, a megfigyelés a közvetlen gyakorlat lehetősége. Az alábbi film egyszerű fogókar működésének tanulmányozására alakalmas.

Innentől fontos szerepet kapnak munipulációkhoz kapcsolódó tárgyak. A robotikában a manipuláció során különböző tárgyi kiegészítőket használunk. Ezek legyenek könnyűek és erős szerkezetűek, felületük lehetőleg ne legyen csúszós, vagy éles, esetleg gömb forma. Én a tárkészítéshez a építési habokat használom.

A következő lépés az összetett, csuklózó robotkarok készítése.

Összetett, (több ponton csuklózott) robotkar.

Jellemzőik:

  • rugalmas szerkezet, összetett mozgás
  • változatos iránykövetés, flexibilitás

Innentől azonban számolnunk a megnövekedett súllyal. Valamint az energigazdálkodás is problémát jelenthet.

5 szervós robotkar

A legmagasabb szintet a magas pontosságú, munkafeladatot is végző, összetett robotkarok jelentik. A korosztály igényeihez igazítva egy rajzoló gépet mutatok be.

Speciális, funkcionális robotkar. 2 szervós rajzólógép.